IX Krajowa Konferencja OFMA: networking i masa inspiracji

Blisko 100 dziennikarzy i dziennikarek oraz studentów marketingu, komunikacji społecznej wzięło udział w IX Krajowej Konferencji Ogólnopolskiego Forum Mediów Akademickich. W murach Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie młodzi ludzie brali udział w szkoleniach i spotkaniach inspiracyjnych z ludźmi mediów.

W dniach 1-2 grudnia br. podczas IX Krajowej Konferencji OFMA w Warszawie blisko 100 przedstawicieli i przedstawicielek mediów studenckich z całej Polski wzięło udział w spotkaniach inspiracyjnych, warsztatach i szkoleniach z dziennikarzami oraz specjalistami od PR i marketingu. Dla młodych ludzi Konferencja OFMA – jak co roku – była okazją do networkingu, wymiany doświadczeń i zdobycia cennej wiedzy od starszych kolegów i koleżanek z branży.

Odpowiedzialność w świecie ciągłych zmian

W piątek, 1 grudnia podczas uroczystego otwarcia Konferencji w Sali Notowań GPW przemawiali przedstawiciele Warszawskiego Instytutu Bankowości, Giełdy Papierów Wartościowych oraz Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce. Wszyscy zwracali uwagę na odpowiedzialność, jaka spoczywa na barkach dziennikarek i dziennikarzy rozpoczynających swoją zawodową drogę.

Michał Polak, wiceprezes WIB mówił o potrzebie uwrażliwienia mediów na tematy związane z edukacją ekonomiczną i europejską. – Podczas OFMA łączymy spotkania inspiracyjne z ludźmi mediów z wątkami związanymi z edukacją finansową i obywatelską. Wierzymy, że te dwie płaszczyzny się przenikają i są nieodłącznym elementem świata, który należy tłumaczyć swoim czytelnikom i odbiorcom. Dzięki temu, chętniej będziecie podejmować tę tematykę w przyszłości czując się odpowiedzialnymi za szerzenie rzetelnej wiedzy o ekonomii i wartościach europejskich – zwrócił się do publiczności Michał Polak.

Marek Dietl, Prezes Zarządu GPW podzielił opinię przedmówcy. Dodał również, że dziennikarstwo to niezwykle dynamiczny obszar zawodowy. – Media zmieniły się nie do poznania. Każdy może mieć swoją gazetę, publikować treści np. poprzez Linkedina i mieć dużo lepsze zasięgi niż niejedna redakcja. Współczesny odbiorca także jest bardziej wymagający, co przekłada się na zróżnicowanie formy przekazu. Podcasty, tweety, tekst pisany to już chleb powszedni, który wymaga od twórców dotrzymania szybkiego tempa zmian w branży – zauważył Dietl. Prezes Zarządu GPW zwrócił też uwagę na to, że dobry dziennikarz to także przedsiębiorca. – We współczesnym świecie self publishingu dziennikarz musi zadbać o cały łańcuch wartości swoich treści: od pomysłu, poprzez zwrócenie uwagę na klikalność i zasięgi, aż po publikację jakościowych treści, by świat stawał się lepszy – zaznaczył.

„Liczymy na bezczelność”

Ewoluują formy przekazu, ale jedno wciąż pozostaje wciąż bez zmian: prestiż zawodu. Witold Naturski, dyrektor BPE w Polsce podkreślił, że w kręgach europejskich, niezależnie od piastowanego stanowiska, dziennikarze są strategiczną grupą, która budzi respekt. – Mamy swoje wewnętrzne hierarchie, w których jedni są wyżej, a drudzy niżej. Wszystkich jednak łączy jedno: ogromny szacunek do zawodu dziennikarza. Nie chodzi tylko o to, żeby przekazać szerszej publiczności to, na czym nam zależy. Tu przede wszystkim chodzi o pokazanie niezależności i transparentności instytucji. Bez dziennikarzy nie byłoby to możliwe – stwierdził urzędnik. Podkreślił również, że Biuro organizuje seminaria i comiesięczne wyjazdy na sesje plenarne dedykowane mediom w jednym konkretnym celu. – Robimy to, bo liczymy na bezczelność i kształcenie pokoleń dziennikarzy, którzy nie będą bali się zadawać najtrudniejszych pytań politykom i urzędnikom europejskim. Wierzymy, że na tym polega prawdziwa demokracja – spuentował Naturski. Gośćmi Konferencji byli również Posłowie do PE. Wśród nich m.in. Premier Jerzy Buzek.

Networking, konkurs grantowy i masa inspiracji

W sobotę, 2 grudnia, na przedstawicieli studenckich rozgłośni, telewizji i gazet z całej Polski czekały spotkania inspiracyjne z dziennikarzami profesjonalnych stacji. Zróżnicowanie tematyczne spotkań pozwalało na możliwość wyboru paneli, przebiegających równolegle. W roli speakerów wystąpili m.in.: Mateusz Święcicki (Eleven Sports), Olga Samsonowicz (TVN24) czy Krzysztof Berenda (RMF FM). Poza tym, grupa młodych ludzi zainteresowanych biznesową stroną mediów, miała okazję wziąć udział w dedykowanej ścieżce panelowej z obszarów komunikacji i marketingu. Swoje prelekcje wygłosili m.in. Maciej Karboński (Polska Grupa Infograficzna), Wojtek Kardyś czy Melania Kulczycka i Piotr Tałaj (VUFINDER STUDIOS). Szkolenia dotyczyły roli social mediów w budowaniu marki, influencer marketingu, produkcji TV od kulis, a także PR-u w cyberprzestrzeni.

Podczas Konferencji był też czas na konkurs grantowy Mediathon OFMA, w którym do rywalizacji przystąpiło 7 zespołów redakcji studenckich. Pod czujnym okiem mentorów z GPW i BPE przez 2 dni pracowały one nad koncepcjami projektów informacyjno-edukacyjnych w dwóch kategoriach. W kategorii „Europa” projekty dotyczyły działań pro frekwencyjnych przy przyszłorocznych wyborach do PE i promocji obywatelskiej partycypacji wśród lokalnych społeczności. Z kolei w kategorii „Giełda” uczestnicy konkursu zastanawiali się wspólnie jak tłumaczyć osobom młodym tematykę rynku kapitałowego i inwestowania. Rozstrzygnięcie konkursu miało miejsce podczas Gali OFMA podsumowującej Konferencję. W kategorii „Europa” zwyciężył zespół projektowy Studenckiej Telewizji Uniwersytetu Opolskiego – Seta TV, zaś w kategorii „Giełda” najlepsza zdaniem Jury okazała się koncepcja projektu zaproponowana przez przedstawicieli Radia UKSW.

Bartłomiej Chlabicz

Zobacz film podsumowujący IX Krajową Konferencję OFMA!

IX Krajowa Konferencja OFMA

Organizator: Warszawski Instytut Bankowości
Partner Generalny: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
We współpracy z: Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce
W ramach zadania zleconego: Ministerstwo Edukacji i Nauki
Partner Honorowy: Związek Banków Polskich
Partner technologiczny: Centrum Procesów Bankowych i Technologii
Partnerzy edukacyjni: Bankowcy dla Edukacji, Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni
Patroni medialni: Radio Mors, Radio Feniks, Akademickie Radio LUZ, Radio Kampus, Gazeta CDN, Neptun TV, Eurostudent