Posiedzenie Rady Programowej Kongresu Edukacji Ekonomicznej 2025 

19 lutego 2025r., w Dzień Nauki Polskiej, w siedzibie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej odbyło się posiedzenie Rady Programowej Kongresu Edukacji Ekonomicznej 2025. Przedstawiciele administracji publicznej, instytucji finansowych, świata nauki, eksperci oraz praktycy zajmujący się edukacją ekonomiczną i finansową rozmawiali o kluczowych zagadnieniach, które powinny znaleźć się programie Kongresu oraz wyzwaniach, które stoją przed edukacją ekonomiczną oraz rozwojem przedsiębiorczości w Polsce.  

Dyskusja nad przyszłością edukacji ekonomicznej w Polsce 

Wieloletnia współpraca wielu instytucji i podmiotów w zakresie edukacji ekonomicznej przynosi wymierne efekty, jednak nadal konieczne jest jej szerokie upowszechnienie. Michał Polak, wiceprezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, współorganizatora Kongresu podsumował dotychczasowe edycje Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości. Od tego roku wydarzenie będzie odbywać się pod nową nazwą – Kongres Edukacji Ekonomicznej – spójną z Rokiem Edukacji Ekonomicznej i Krajowym Centrum Edukacji Ekonomicznej. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji będzie „Edukacja ekonomiczna na drodze do bezpieczeństwa ekonomicznego Polski i Europy”

Waldemar Zbytek, prezes WIB podkreślił, że obrady Rady odbywają się w siedzibie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej, które jest kontynuatorem idei Roku Edukacji Ekonomicznej. Celem działania KCEE jest inspirowanie maksymalnej liczby osób i instytucji do działania w zakresie edukacji ekonomicznej, ponieważ bez edukacji ekonomicznej i finansowej nie będzie możliwy rozwój Polski. Wszystkie organizacje zaangażowane w działalność KCEE pracują nad tym, by przyszłe pokolenia mogły efektywnie pracować, oszczędzać i inwestować.  

Fundację GPW, drugiego współorganizatora KEE 2025, reprezentował wiceprezes Robert Stankiewicz, który w swoim wystąpieniu podkreślił, że edukacja ekonomiczna powinna opierać się nie tylko na teoretycznej wiedzy, ale także na uczeniu praktycznych umiejętności. Jednym z przykładów takich działań jest szkolenie młodych ludzi z inwestowania na warszawskiej giełdzie.  

Trendy w badaniach i inspirujące dyskusje – fundament dla programu wydarzenia 

Dr hab. prof. UW Katarzyna Sekścińska zaprezentowała TOP 5 trendów nt. edukacji i wiedzy ekonomicznej, które wynikają z przeprowadzonych badań. To m.in. fałszywa wiedza, świadomość emerytalna i oszczędzanie na ten cel, postawy i przekonania na temat inwestowania, czy edukacja ekonomiczna dzieci przez rodziców.

Praktyczne aspekty edukacji finansowej 

W ramach dyskusji podkreślono znaczenie edukacji ekonomicznej w kontekście rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa ekonomicznego, w tym wyzwań związanych m.in. z finansami publicznymi. Zdaniem Rady, edukacja ekonomiczna nie może być ograniczona jedynie do podstawowej wiedzy finansowej. Młodzież powinna rozumieć wpływ finansów osobistych na gospodarkę państwa, a także znaczenie odpowiedzialnego zarządzania finansami. Następnie dyskusja objęła praktyczne wymiary edukacji, m.in. dopasowanie działań do potrzeb i możliwości różnych grup docelowych – dzieci, młodzieży, dorosłych, seniorów, przedsiębiorców. Ważnym aspektem jest także edukowanie konsumentów i przekonywanie ich do samodzielnego zdobywania wiedzy ekonomicznej oraz wskazywanie narzędzi przydatnych w tym procesie.  Mówiono także m.in. o rosnącej popularności modeli kredytowych „kup teraz, zapłać później” (BNPL), co wymaga świadomego podejścia do zarządzania zobowiązaniami finansowymi, edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa i ochrony przed oszustwami finansowymi oraz potrzebie edukacji mikroprzedsiębiorców. Konieczne jest również budowanie zdrowych nawyków finansowych, które pomagają w długoterminowym zarządzaniu budżetem osobistym.  Uczestnicy spotkania podkreślili, że edukacja ekonomiczna jest kluczowym elementem rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. 

Kongres Edukacji Ekonomicznej 2025

Kongres Edukacji Ekonomicznej 2025 odbędzie się w dniach 16-17 kwietnia. KEE 2025 to platforma idei, diagnozy, dialogu i inspiracji dla międzyśrodowiskowej wymiany doświadczeń, nawiązywania współpracy i wytyczania kierunków działań na rzecz wzrostu kompetencji finansowych Polek i Polaków oraz kształtowania postaw przedsiębiorczych jako jednych z długoterminowych warunków rozwoju gospodarczego naszego kraju.