Konferencja „EduGospodarka. Mosty między Wiedzą a Rynkiem” w Sejmie z udziałem prezesa WIB

4 marca w Sejmie RP odbyła się konferencja „EduGospodarka. Mosty między Wiedzą
a Rynkiem” zorganizowana z inicjatywy wicemarszałek Sejmu Moniki Wielichowskiej i Fundacji Bridges. Celem konferencji było zintegrowanie sektora edukacji z gospodarką
oraz zainicjowanie konstruktywnego dialogu na temat efektywnych rozwiązań, które pozwolą na lepsze przygotowanie uczniów do pracy zawodowej.

W wydarzeniu oprócz wicemarszałek Wielichowskiej udział wzięli wiceminister edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer, wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros, posłanki na Sejm Jolanta Niezgodzka i Joanna Frydrych oraz prezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości Waldemar Zbytek.

Podczas pierwszego panelu dyskusyjnego „Pasja w Szkole. Droga do Twórczości
i Przedsiębiorczości” rozmawiano m.in. o wyzwaniach, jakie stoją przed współczesną edukacją oraz dostosowaniem jej do potrzeb obecnego rynku pracy oraz roli edukacji w rozwijaniu kreatywności i przedsiębiorczości wśród młodzieży. Wiceminister Lubnauer w swoim wystąpieniu mówiła o konieczności rozwijania kreatywności i innowacyjności wśród młodych ludzi, dzięki którym będą oni lepiej przygotowani, by odpowiadać na wyzwania współczesnego rynku pracy. Podkreślała także, że proces edukacji powinien rozwijać także kompetencje miękkie, a nie koncentrować się tylko na zdobywaniu wiedzy.

Rozmawiano także o wynikach polskich uczniów w oparciu o badanie  PISA i zauważalnych spadkach w ostatnich latach a także zbyt małym usamodzielnianiu się młodych ludzi
oraz zjawisku realizowania przez nich ambicji ich rodziców.

Waldemar Zbytek, prezes WIB mówił o edukacji jako dbaniu o przyszłość Polski. Podkreślał
to, że polski system edukacji dobrze radzi sobie z uczniami o ponadprzeciętnych umiejętnościach i wiedzy, często olimpijczykami oraz ze wsparciem uczniów najsłabszych. Konieczne jest jednak lepsze zatroszczenie się o potrzeby pozostałych, to ok. 80% uczniów, którzy będą mieć realny wpływ na kształtowanie przyszłości Polski. To właśnie tych uczniów należy inspirować i zachęcać do rozwoju, do bycia lepszymi w wybranych przez nich dziedzinach. Prezes WIB mówił także o postawach przedsiębiorczych i tym, że obecnie to nie tylko prowadzenie własnego biznesu, ale także bycie aktywnym społecznie, przywództwo
w organizacjach pozarządowych czy zarządzanie w jednostkach administracji publicznej.

Dziś definicja przedsiębiorczości to nie jest prowadzenie własnego biznesu. Przedsiębiorczość to jest skuteczne wdrażanie swoich pomysłów. We wszystkich dziedzinach trzeba wykazywać się wiedzą, kompetencjami i postawami przedsiębiorczymi – podkreślił w swojej wypowiedzi prezes Zbytek.

W swoim wystąpieniu prezes WIB mówi także o konieczności uczenia młodych ludzi efektywnej pracy, oszczędzania i inwestowania, co będzie kluczowe w obliczu zachodzących zmian demograficznych.

Podczas drugiego panelu „Obecna sytuacja gospodarcza w Polsce” rozmawiano o tym, jak dużym wyzwaniem dla wszystkich jest demografia, bowiem od liczby urodzonych dzieci zależy sytuacja gospodarcza, wysokość emerytur, funkcjonowanie instytucji publicznych. Poruszano także problem efektywnej nauki i tego, w jaki sposób nauczyciele i wykładowcy powinni przekazywać wiedzę, by była dla nich nie tylko ciekawa, ale również zachęcała do pogłębiania tematu. Wskazywano także, że polska szkoła powinna uczyć tego, że błędy i porażki
są elementem procesu, a podejście przedsiębiorcze to także akceptacja tego, a nie oczekiwanie jedynie sukcesów. Takie podejście jest także kluczowe w rozwijaniu innowacyjności uczniów oraz przekazywaniu im wiedzy na temat ryzyka w podejmowanych decyzjach. Odwołano się tu do przykładu edukacji amerykańskiej, gdzie uczniowie uczą się,
że porażki są częścią drogi do osiągnięcia sukcesu. W Polsce natomiast, porażki poddawane
są negatywnej ocenie, przez co spada samoocena i odwaga do podejmowania kolejnych prób.